Aeg iseendale, et olla parem ema ja naine

AEG ISEENDALE, ET OLLA EMA JA NAINE

Minu käest küsitakse tihti, et kuidas ma jaksan korraga hallata oma ettevõtet (minu armsa Breden Kidsi “perekond” üha kasvab ja kasvab!), mitmelapselist kodust majapidamist ja seejuures säilitada ka tasakaalu ja tervet mõistust. Et kui mul on kolm last, paljunõudev töö ja abikaasa, siis kuidas tagada aeg iseendale, et olla ema ja naine ning ühendada need pealtnäha sarnased, ent sisuliselt nii erinevad mõisted? Minu sõbrad ja sõbrannad ei küsi. Nemad teavad, et ma vahel ei jaksagi. Nad teavad ka, mida ma teen selleks, et jaksaks. Las ma räägin Sullegi!

Et alustada õigest otsast, ütlen veel kord otse ja ausalt, et ega ma alati ei jaksagi. Vahel on ka minul tunne, et ei taha hommikul voodist tõusta ja eelistaks pigem terve maailma eest teki alla peitu pugeda. Väljakutseid nii ema, ettevõtja kui abikaasana on palju, lained käivad üle pea ja see on täiesti normaalne. Me oleme lõppkokkuvõttes kõik siiski inimesed oma eriilmeliste mõtete ja emotsioonidega. Oluline on aga selgitada iseenda jaoks välja need nipid, mis aitavad rasketel aegadel “pead vee peal hoida”. Nipid, mis on oluliselt mind ja minu elustiili muutnud ja võimaldanud mul enamuse ajast siiski laineharjal purjetada.

OHT ENNAST KAOTADA

Varem, kui muutusin pahuraks ja rahutuks, süüdistasin mõttes ja sõnas kõiki ja kõike enda ümber. Ei suutnud kuidagi raputada maha suhtumist, et kui asjad oleks teisiti, kui mul oleks see või teine, kui lapsed poleks sellised, siis oleksin palju rahulikum ja õnnelikum… Tegelikult polnud mul vaja otsida probleemi põhjust mitte teistest, vaid iseendast. Olin ennast nii ema kui naisena kaotanud ja unustanud enda eest hoolitseda.

Mulle meeldib väga üks mõttetera ettevõtja ja motivatsioonikoolitaja Vishen Lakhiani loengust rahulolu ja produktiivuse teemal, mida esimest korda kuuldes tabasin end mõttelt, et appi, see on ju nii loogiline! Kas oled kunagi mõelnud sellele, kuidas süda on meie keha kõige isekam organ? Süda võtab ju kõige väärtuslikuma ehk hapnikurikkama vere endale ning pumpab seejärel ülejäänu teiste organite vahel laiali. Isekas, kas pole? Aga kui süda poleks isekas, lakkaks ta töötamast. Ja kui süda jääb seisma, ei saa ellu jääda ka ülejäänud organid. Teisisõnu, selleks, et süsteem toimiks täisväärtuslikult, peab süda ennekõike enda eest hoolt kandma, et tal jaguks jõudu hoolitseda ka teiste eest. Nii on ka päriselus. Kui Sa ei hoolitse enda eest, on Sul väga raske hoida häid suhteid ja hoolitseda ümbritsevate inimeste eest.

MINU AEG

Ma vajan “minu aega” kui hapnikku. Ja mitte 1-2 korda nädalas, vaid iga päev. Pikka aega oli mul raske leida oma tegemistest tulvil päevakavast see hetk, mil oma mõtetele ja tegevustele pühenduda. Tööpäevad on alati väga tihedad, mitmekesistest teemadest pungil, telefon heliseb, postkast täitub üha uute lugemata kirjadega, kokkusaamised ja koosolekud jooksevad üksteisele sisse ning õhtusel ajal vajavad tähelepanu nii lapsed kui mees. Vahel on tunne nagu oleks mul kolme lapse asemel neli, kuigi see on vahel isegi omamoodi isegi armas, kui abikaasa on jälle oma võtmed kusagile “kindlasse” kohta ära pannud. Või kui ta ei leia külmkapist kõige nähtavamal kohal asetsevat tomatit ega saa kuidagi oma särki sirgeks triigitud. Sina ilmselt tunned end ema ja naisena vahel samamoodi, eks? Et vahel ei tea, kas naerda, nutta või endast välja minna…

MINU 4 VÄIKEST SALANIPPI

Olin üsna pikka aega segaduses, kuna teadsin, et vajan hädasti oma aega, kuid ei suutnud seda kusagile paigutada. Siis aga avastasin, et hommikud ongi minu aeg! Minu võimalus olla täiesti üksi, sest kogu ülejäänud maailm magab. Mees, lapsed, naabrid, töökaaslased… Olen ainult mina, minu mõtted ja tegevused. Ja nii hakkasingi ärkama vähemalt tund aega varem kui kõik teised, et varuda piisavalt segamatut aega, et teha omi asju, valmistuda eelseisvaks päevaks ja tõmmata mootor käima. Mida ma siis selle ajaga teen? Kuigi igaühel on võimalus siinkohal kujundada välja omad nipid-trikid, siis minul on näiteks välja kujunenud 4 kindlat harjumust, milleta ma oma elu enam ettegi ei kujuta:

1. SIDRUNIVESI

Alustan hommikut alati ühe kindla asjaga. Ei, selleks pole kohv. Ega isegi tee. Kohe kui ärkan, pesen ma hoopis hambad ja joon ära suure klaasitäie vett, millesse olen pigistanud sisse tubli portsu värsket sidrunimahla. Seejuures pean silmas, et vesi oleks võimalusel soe (mitte jääkülm ega ka tulikuum!) Ütlen ausalt, ilma selleta ei suuda ma päeva enam kuidagi alustada, kuna sidrunivesi paneb mu keha tööle. Tsiruselistes peituv hape loob seedekeskkonnas hoopis aluselise keskkonna, parandab seeläbi keha vastupanuvõimet haigustele ning kiirendab ka üleüldist ainevahetust. Kuna aluseline keskkond on asi, mida haigustekitajad maailmas enim vihkavad! Sellest võid pikemalt lugeda minu terviseteemalisest blogipostitusest!

2. MEDITATSIOON

Minu teiseks must have tööriistaks on meditatsioon, mis aitab mul mõtteviisi õigeks seadistada. Mina alustan oma päeva näiteks ühest väga lihtsast hommikusest harjutusest: istun sirgelt, selg toestatult, sulen silmad, hingan mõned korrad sügavalt sisse-välja ning püüan lõdvestuda. Seejärel võtan järjest läbi kaks erinevat mõtete kategooriat:

1. Mõtlen kolmele hetkele, olukorrale, asjale, mis mind viimase kolme päeva jooksul õnnelikuks ja tänulikuks tegid. See võib olla midagi suurt või ka midagi lihtsat ja igapäevast. Näiteks lapse õhtune kallistus enne magamaminekut. Püüan meenutada seda hetke ja tunnet.

2. Mõtlen kolmele unistusele ja kujutlen, justkui need oleks juba saavutatud. Proovin visualiseerida, kuidas ennast tunneksin ja mida mõtleksin ning keskendun igale asjale umbes 1 minuti vältel. See harjutus paneb alateadvuse nägema positiivseid asju terves eelseisvas päevas ning nägema võimalusi mis eesmärkidele ja unistustele lähemale viivad.

Äsjakirjeldatud mõtteharjutus õpetab meid nägema kõike seda, mis meie elus on positiivne ja ilus. Kõike seda, mis on hästi. Võib juhtuda, et avastad end päeval mõtlemast – seda hetke tahan homme hommikul kindlasti meenutada! See pole niisama sõnakõlks, et see, millele keskendud, seda saad. Minu kogemus kinnitab, et just nii see on! Pealegi, kui ema on õnnelik ja rahulolev, on seda terve pere!

3. KIIRE JA TÕHUS TRENN

Mul kulus päris kaua aega, et leida endale sobiv hommikune harjutus, mis lisaks üles äratamisele põletaks mittevajalikest kohtades rasvu, vormiks lihaseid ning annaks ka energiat. Jõudsin oma otsingutel üha uuesti ja uuesti küsimuseni: miks teha raskelt, kui saab kergelt? Trenn ja heas füüsilises vormis ei peaks olema vastumeelne ja karm eneseületus, vaid loomulik ja meeldiv harjumus, mille abil saad tegutseda oma võimete tipul.

Naised ja mehed! Treeningprogramm, mis on nii geniaalselt lihtne kui ka tõhus, kannab nime Tabata (tasub Youtube’is ringi vaadata!). See koosneb kõigest 4 minuti jooksul tehtavatest intervallharjutustest: 20 sekundit maksimaalsel kiirusel tegutsemist, 10 sekundit puhkust ja nii kokku 8 korda. Esimesel nädalal tegingi ühe 4 minutilise seeria ja lisaks muidugi venitused. Kokku umbes 10 minutit treeningut, kuid lihaste ja vastupidavuse arenedes tahad juba ise rohkem teha. Aga see 4 minutit toimib suurepäraselt nii kehale kui ka vaimule. Leidsin ka ühe lihtsa nutirakenduse Quick 4, kus tasuta üks 4-minutiline harjutuste seeria, mis tõstab korralikult pulssi ja põletab kaloreid. Guugeldades leiab veel mitmeid erinevaid harjutuste seeriaid. Ja lisaboonusena saad oma päevase vajaliku endorfiinidoosi. Win-win.

4. PÄEVAPLAAN

Kui sidrunivesi, meditatsioon, trenni ja hommikused pesuprotseduurid on tehtud, mõtlen läbi oma päevaplaani. Panen paika kohtumised, to-do listi, koosolekud ja õhtused asjatoimetused. Kuna olen pehmemat sorti pedant, siis mulle meeldib, kui ma tean täpselt, mida päev toob ja milleks pean valmis olema. Sellisel moel päeva läbi mõeldes selguvad tihtipeale juba varakult ka igasugused errorid, mida ma muidu poleks märganud ja mille saan juba ennetavalt ära lahendada.

Merle Leemet
Merle ja Erko Leemet perega

Miks ma sellest kõigest Sulle kirjutan? Sest ma oleks ise kunagi vajanud millegi sellise lugemist. Sellepärast, et ma tean, kuidas nii mõnigi ema ja isa on sarnaselt minule unustanud altruistlikult enda eest hoolitseda. Sest tahan jagada oma rõõmu selle üle, et kõige eelpoolmainitu tulemusel olen hetkeks, mil terve ülejäänud perekond virgub, saanud ära teha kõik vajaliku selleks, et olla oma võimete tipul nii tööl kui kodus – suudan täita nii juhi kui rahusobitaja rolli. Sest tahan Sulle öelda, et kõigega ei pea alustama korraga. Kõige tähtsam on kuskilt alata ja leida endale sobivaim variant.

Muide, viimasel ajal on Erko ka hakanud varem ärkama! Ilmselt seetõttu, et ka tema on aru saanud kui hästi hommikune rutiin kogu päeva tootlikkusele mõjub. Leppisime omavahel kokku, et enne laste ärkamist keegi kedagi ei kõneta ja kumbki meist teeb oma asja. Toimib küll!

Tekkis Sul põnevaid mõtteid, tagasisidet või ettepanekuid, mida tahaksid mulle edastada? Võid seda alati teha! Veel parem on aga, kui annad Bredenile oma e-maili aadressi, et saaksin ise Sulle kasulikku infot jagada ning põnevaid pakkumisi ja kingitusi teha.

Hoidke end. Nii ema kui naisena!

Merle Leemet

Merle Leemet

Kommentaarid (1)

  1. Aitäh jagamast !!! Mulle meeldis ! Lihtne, inimlik ja siiras .
    Kergust ja päikest !
    Lea Giorgadze

Nimi

Kommentaar

Seda lehte kaitseb reCAPTCHA ning kehtivad Google Privaatsuspoliitika ja Kasutustingimused.