0

Kui kirjutasin mõni aeg tagasi sellest, kuidas alustasin oma laste immuunsuse tugevdamisega ning milliseid märgatavaid tulemusi see andis, küsiti minu käest mitmel korral: Mis on need kõige olulisemad asjad, millest alustada? Otse ja ausalt – nr.1 on toitumine. Me võime teha kõike – riietuda õigesti, käia palju õues, tagada piisav uneaeg, olla toeks ja aidata kaasa lapse tasakaalustatud närvisüsteemile, aga kui toit, mida endale sisse sööme, teeb kõik selleks, et pisikud saaksid ideaalselt võimust võtta, siis ei ole vahet, mida muudes valdkondades teisiti teeme.
 

"Me oleme see, mida sööme." 

Ma tean, see on nii ära leierdatud ütlus, et inimesed on selles suhtes juba immuunsed. Aga korraks peatudes ja mõeldes – see on ju nii. Minu kogemus oma kolme lapse ja kahe poole aasta jagu uut elustiili on tõestanud, et toit mida laps sööb, mõjutab reaalselt tema vastupanuvõimet haigustele. Ma ei ole “ökohull” ega ka mõni muu äärmuslane. :) Ma lihtsalt tuginen oma lugemusele, tervele mõistusele ja kogemusele ning lõpuks põhjus-tagajärg seosele.

Breden Kids Smuutid

Meie pere alguspunktiks oli olukord, kus septembrikuu saabumisega kuni maikuuni välja oli üks nohu, köha, bronhiidi, angiini ja larüngiidi trall teise otsa. Kui peres kasvab kolm last, siis on üsna tõenäoline, et keegi on kogu aeg haige. Ja kui üks jääb haigeks, siis kindlasti järgneb sellele ka teine. See oli kurnav nii oma närvisüsteemile kui ka rahakotile.

Tänasel päeval oleme jõudnud olukorrani, kus mu lapsed ei ole pidanud külastama perearsti, hmm, ma ei mäletagi millal viimati. Jah, meil on olnud mõnepäevaseid valusaid kurkusid või väikest ninatilkumist aga loen seda normaalseks immuunsuse arenguks. Muutus on märgatav ja see ei ole juhus.

Toon nüüd välja need 5 peamist nüanssi millest alustada lapse immunsuse tugevdamiseks.

 

1. SIDRUN + VESI = SIDRUNIVESI

Igal hommikul! Miks? Sidrun muudab keha aluseliseks ja lisaks varustab c-vitamiiniga. Kombo, mida haigusepisikud absoluutselt ei kannata. Sidrun ise on hapu tänu sidrunhappele, aga peale seedeprotsessi muutub see keha jaoks aluseliseks. Ehk hapu sidrun teeb seedeprotsessi järel keha aluseliseks.

Vastupidiselt jällegi muudavad palju aluselised toidud, nagu näiteks liha ja piimatooted keha happeliseks. Selliseid toiduaineid tasub haiguste ajal oluliselt vähendada või üldse vältida. Näiteks anna lapsele vorstivõileiva asemel kurgivõileib. ;) Üks kasulik artikkel happelistest ja aluselistest toiduainetest on siin. Saad sealt palju väärtuslikku infot nende toiduainete kohta, mida nii haiguste ajal kui ka ennetamiseks vältida või just süüa.

Breden Kids sidrunivesi

Sidrunivesi on ideaalne haiguse tekkimise alguses. Haigus ei saa areneda aluselises keskkonnas. Joo koos lapsega sidrunivett või sööge sidrunit paljalt. See viimane on eriti tulemuslik. Olen nõnda nii mõnegi haiguseilmingu seljatanud.


2. PIIMATOOTED

Raske teema ja paljude jaoks täiesti vastuvõetamatu mõte on piimatooted menüüst välja jätta. Ma saan aru. Minule oli ka kunagi, aga enam mitte. See erinevus, mida laste tervises näen, ei pane mind enam poes piimapaki poole kätt tõstma. Millisest erinevusest ma räägin? Täiesti vabalt võis ühel lapsel olla nädalaid või isegi üle kuu aja köha. Verenäitajad oli korras, pealtnäha justkui terve laps aga köha oli kole. Perearst ütles, et jätke haiguse ajaks piimatooted menüüst välja, sest see tekitab lima. Tegime seda ja juba paar päeva hiljem oli köhimist oluliselt vähem.

Peale seda hakkasime jälgima seost haiguse kulu ja piimatoodete vahel. Järk järgult hakkasime piima tarbimist vähendama ja kui nägime selle tulemusena erinevust ülemiste hingamisteede haiguste esinemise sageduses ja pikkuses, siis otsustasime, et võtame piimatooted oma kodusest menüüst välja. Jah, lasteaias ja koolis nad saavad piimatooteid. Ideaalses maailmas, täiesti ausalt öeldes, ei laseks ma ka seal neil piimatooteid tarbida. Kuna aga meil ei ole perearsti tunnistust laktoositalumatuse osas, siis ei ole nii lihtne saada lastele lehmapiimavaba toitlustust. Aga otsustasime, et alustame kodust. Hommikul ja õhtul ning nädalavahetusel toituvad nad kodus ja see moodustab enamuse nende toidulauast.

Breden Kids Smuutid

Nüüd Sa mõtled, et kust laps omale vajaliku kaltsiumi saab? Väga paljudest toiduainetest. Lehmapiim ei ole kaugeltki ainus koht, kust kaltsiumi saada. Harjumuspäraseim ehk aga küll. Näiteks, kaerapiim on üks vedel toiduaine, mis mu lastele väga maitseb ja 250 ml kaerapiima täidab ära juba 50% 1-5 aastase lapse päevasest kaltsiumivajadusest. Selge, et iga päev ei jaksa lapsele kaerapiima osta, aga kaltsiumi saab, ja üsna suurtes kogustes, ka mitmetest teistest toiduainetest. Näiteks oad või siis erinevad marjad ja seemned. Siin on üks väga hea ülevaatlik tabel, mis näitab alternatiive, kust saada vajaliku kaltsiumi. Võttes iga päev igast grupist natuke midagi menüüsse, siis ei ole päevase normi saavutamine mitte midagi keerulist. 1-5 aastane laps vajab keskmiselt 600 mg kaltsiumi, 6-9 aastane 700 mg.

Üks tööpäeva näidismenüü meie perest.

Hommikusöök: Kolmeviljapuder, kuhu lisan külmutatud mustsõstraid ning mooni- ja seesamiseemneid. Joovad kõrvale smuutit, kus on mustikaid, chia seemneid, vedeldamiseks ja veega pooleks mandlipiima ning lehtsalatit (kale).
Õhtusöök: Hernekotletid, riis, roheline salat ning keedetud muna. 
Magustoit: suhkruvaba müsli riisi- või kaerapiimaga.

Mõned toiduained selles menüüs võivad olla Sinu toidukorvi jaoks midagi uut. Samas, täiesti leitavad kõikides toidupoodides ning kokkuvõttes kindlasti odavamad, kui lapsega külmal hooajal nädalaid haiguslehel olemine ja apteegist rohtude ostmine. Kusjuures, kikerherne või üldse kaunviljade kotletid on imemaitsvad ja petavad ära ka kõige suuremad lihasööjad ;) Üks lemmikretsept näiteks on Sandra Vungi herne-kapsa kotletid.

3. SUHKUR  

Magus muudab keha happeliseks ja see on see, mida on vaja just vältida, et lapse tervist parandada. Igal õhtul ei pea sööma magustoitu ja iga päev ei pea saama kommi, küpsist ja suhkrujooki. See on üks lõpmata võitlus. Iga päev lunitakse, aga tuleb teha süda kõvaks ja jääda endale kindlaks. Leppige peres näiteks kokku kindlad päevad, millal kommi saab. Kui magusanälg võtab silmanägemise, siis tehke koos lastega üks maitsev smuuti. See aitab magusaisu vastu suurepäraselt ja lisaks saab sinna sisse peita palju kasulikku, mille poole ei ole muidu nõus vaatamagi.

Breden Kids Lasteriided

4. D-VITAMIIN 

Selle puudus kimbutab isegi suvel, rääkimata siis pimedal ajal. D-vitamiin mõjutab väga oluliselt immuunsust. Vitamiini pidev defitsiit nõrgestab immuunsust ja me oleme haiguste suhtes palju vastuvõtlikumad. Nii nagu kõigega, siis viitamiinil ja vitamiinil on vahe. Eelistage vedelal kujul antavat D-vitamiini, mis ei sisalda kunstlikke lisaaineid. Kuna osad tilgad baseeruvad kanepiõlil, siis ilmselt lastele see maitse ei meeldi. On olemas ka näiteks spetsiaalsed spreid, mis on looduslike maitsetega täiustatud. Igal hommikul rivistan oma kolm linnupoega üles, palun nokad avada ja tilgutan neile keele alla vastavalt kas 1 (1200 IU) või 2 (2400 IU) tilka D-vitamiini. Kui mina unustan, siis nad tuletavad mulle seda meelde, kohe kindlasti, sest nende jaoks on see hetk mänguline ja lõbus.

Breden Kids Lasteriided

5. RIIETUMINE

Mul on selgelt kutsehaigus. Kui tänaval ringi käin või lasteaeda pesamunale järgi lähen, siis vaatan, mis lastel peas ja seljas on. Vahel mõtlen, et võtaks omale kotiga mütse kaasa ja pistaks siira heatahtlikkusega vanematele pihku. Kui ma teaks, et see kedagi ei pahanda või ei solva, siis oleksin seda juba ammu teinud. Ma ei taha üldse halvustada kedagi, aga on ilmselge, et kui rõivad on lapsel seljas valed ja seetõttu on lapsel kord külm ja kord palav, siis ongi haigus kerge tulema. Ilmad on väga heitlikud. Kord on külm, kord on palav. Olen leidnud ideaalse materjali, mis toimib ja hoiab lapse kehatemperatuuri normis iga ilmaga – meriinovill. Ei ole midagi ideaalsemat meie kliimas kui meriinovillaga mütsid. Meriinovoodriga mütsidest ei ole midagi ideaalsemat meie kliimas. Täiesti siiralt, ilma igasuguse tagamõtteta.

Breden Kids Lasteriided Meriinovill

Miks Bredeni valikusse selline toode tekkis? Sest see sündis reaalsest vajadusest. Tundsin puudust tootest, mis toimiks meie heitlikus kliimas ja annaks mulle kindlustunde. Paksu ja karvast talvemütsi ei ole juba mitu aastat vaja läinud. Ja õhuke puuvillane müts on külm. Meriino aga on täpselt see vahepealne, mis täidab puudujäägi. Teine rõivaese on meriinopesu. Kui laps ringi joostes higistab ning järgmisel hetkel liivakasti äärepeal istub ja auku kaevab, siis samal ajal tõmbab meriinovill niiskuse nahast eemale ning ei lase külmatunnet tekkida. Olen seda omal naha tundnud -peale jooksmist märjaks saanud meriinosall jättis vastu nahka sooja ning kuiva tunde. 

Breden Kids Lasteriided Meriinovill


Õuerõivad on lastel väga korralikud. Vaatan tänaval ringi ja näen, et vanemad on investeerinud korralikesse õueriietesse, mis on suurepärane. Peakatetesse aga ehk mitte nii palju. 80% meie kehatemperatuurist läheb kaotsi pea kaudu. Ja kui väljaveninud mütsi või salli servast pideva tuuletõmbega õhuvahetus toimub, siis kindlasti on tulemuseks valus kurk ja nohu. 

KOKKUVÕTTEKS

Need 5 nõuannet on esimesed, mis peaks ette võtma, kui tahta tõsta oma lapse vastupanuvõimet ja tugevdada immuunsust. Iga väike muudatus mõjutab lapse tervist. Kuskilt tuleb alustada ja mina alustaks just nendest viiest suurimast mõjutajast. Ma ei saa mainimata jätta eeskuju. Tahame me või ei taha, siis lapsed jälgivad meid. Meie oleme nende A ja O. Kui tahad, et lapse keha oleks aluseline ning ta jooks igal hommikul sidrunivett, siis demonstratiivselt joo seda tema ees hommikuti ka ise. Räägi lapsele, miks see on vajalik ning mõtle juurde vahva lugu. Lisaks sellele, et õpetad lapsele ühe tervisliku harjumuse, oled ka ise tervem ;)



Kirjutamiseni!
Merle

Breden Kids Merle Leemet

Kommentaarid

Postita kommentaar

Sinu e-maili aadressi ei avaldata